Met billboard reclame bereik je in een klap een grote groep mensen. Dat kun je natuurlijk doen door je boodschap langs de snelweg te laten zien. Ja, je boodschap wordt door een enorme hoeveelheid mensen gezien. Maar wat is de daadwerkelijke impact daarvan? Er mist namelijk een belangrijk aspect: interactie met je doelgroep. En dat is niet het enige.
Het probleem met traditionele billboard reclame
Zoals wij altijd zeggen: een geslaagde campagne hangt niet af van de boodschap alleen. De interactie is minstens zo belangrijk. En dan hebben we het over interactie met echte mensen. Die mis je wanneer je reclameuiting langs de snelweg hangt.
Juist die glimlach of dat leuke gesprek zorgt voor een prettige eerste kennismaking met je merk of product. En dat kan maar zo de start zijn voor een langdurige relatie.
Het andere probleem met traditionele billboard reclame is de locatie. Ja, je billboard wordt door heel veel mensen gezien, maar het is een beetje als met hagel schieten. Een groot deel van de voorbijgangers ziet het billboard niet, voelt zich niet aangesproken of snappen de betekenis niet.
Wil je écht opvallen, dan moet je zorgen dat je op de juiste plek aanwezig bent. Op de plek waar je doelgroep zich bevindt. Hoe je dat doet? Simpel! Met mobiele billboards…
De oplossing: mobiele billboards
Wat als je gebruik zou maken van verplaatsbare billboards? Billboards die je overal kunt plaatsen waar je maar wilt. Ook in een drukke winkelstraat, op een festival of in een stadspark. Precies de plek waar je doelgroep zich bevindt.
Voordelen:
- Je valt extreem goed op
- Direct interactie met je doelgroep
- Je komt echt overal
- Verplaatsbaar naar drukke gebieden
Het mooie van verplaatsbare billboards, is dat je ze echt overal neer kunt zetten. Maar dat is niet het enige. Stel dat het op de dag van de campagne toch iets rustiger is dan verwacht. Geen nood. Je verplaatst de billboards simpelweg naar een plek waar het wel druk is.
Weet je wat? We laten je hieronder vier voorbeelden zien van populaire verplaatsbare billboards. Wil je alles zien wat wij te bieden hebben? Bekijk dan ons volledige aanbod.
Voorbeeld 1: bakfiets reclame
Een bakfiets inzetten als billboard reclame? Jazeker! De bakfiets is het meest populaire promotievoertuig uit ons assortiment. Uiteraard is de bak van de fiets te voorzien van je eigen reclameuiting. Maar dat is nog niet alles. De bakfiets is ook nog eens te voorzien van een digitaal scherm of topbord. Daardoor is je uiting van veraf al te zien. Voor het afleggen van grote afstanden hebben we elektrische bakfietsen. Blijkt het toch niet zo druk te zijn als je had gehoopt? Stap op de fiets en zoek de drukte gemakkelijk op.
Voordelen:
- Valt extreem goed op
- Perfect te combineren met flyer- of samplingactie
- Gemakkelijk te verplaatsen
- Duurzame vorm van reclame maken
- Met digitaal bord, koeling, elektrische aandrijving en meer
Voorbeeld 2: reclamewagens met LED-scherm
Onze reclamewagens met LED-scherm zijn enorm veelzijdig. Je kunt ermee rondrijden, of stil laten staan op een vaste locatie. Het dubbelzijdige LED-scherm laat echt alles zien: statisch beeld, bewegend beeld of zelfs een livestream. Inclusief geluid als je dat wilt. De schermen zijn altijd goed te zien. Zowel in het donker als bij fel zonlicht.
Deze wagens zijn ook perfect wanneer je meerdere locaties op een dag wilt aandoen. Je rijdt er simpelweg heen, terwijl je boodschap constant zichtbaar blijft tijdens de rit. Zo bereik je een nog grotere publiek.
Voordelen:
- Bezoek meerdere locaties op een dag
- Stilstaand en rijdend te gebruiken
- Altijd zichtbaar. Ook in het donker of bij fel zonlicht
- Stand-alone inzetbaar
Voorbeeld 3: de mobiele abri
De mupi - ook wel mobiele abri genoemd - is echt overal in te zetten. In een winkelstraat, in het park, op het station, voor de ingang van een winkel, op een festival, of zelfs op het strand. Onze mupi’s worden bijna altijd gecombineerd met een flyer- of samplingactie. Door de uiting op de mupi val je extra op. De promotiemedewerkers doen vervolgens de rest van het werk. Ze delen iets uit, gaan in gesprek of voorzien je doelgroep van de nodige informatie.
Voordelen:
- Werkelijk overal te plaatsen (binnen en buiten)
- Perfect te combineren met flyer- of samplingactie
- Gemakkelijk te verplaatsen
Lees ook: Mupi’s: abri reclame, maar dan flexibel
Voorbeeld 4: fietsen met opvallende aanhanger
Promobikes zijn een enorme eyecatcher. Zeker wanneer je er meerdere tegelijk inzet. Stel je de gezichten eens voor van de mensen op straat als er een hele stoet promobikes voorbij komt. Dat zorgt voor aandacht van een ongekend niveau. De promobikes zijn zowel stilstaand als rijdend te gebruiken. Dankzij de opbergruimte neem je gemakkelijk grote hoeveelheden flyers of samples mee.
Voordelen:
- Valt extreem goed op
- Perfect te combineren met flyer- of samplingactie
- Gemakkelijk te verplaatsen
- Duurzame vorm van reclame maken
Deze factoren bepalen het succes van billboard reclame
Zoals je hierboven hebt gezien en gelezen, draait een succesvolle reclame om veel meer dan een aantrekkelijk billboard. Dat leggen we je hieronder beter uit.
1. Het billboard zelf
Uiteraard moet het billboard zelf kloppen. De boodschap moet opvallen en aanspreken. En daarvoor moet je je doelgroep door en door kennen. Voor succes moet je billboard opvallen. Dat kan op verschillende manieren. Door een confronterende boodschap, of juist eentje waardoor men in de lach schiet. Het is maar net wat je over wil brengen.
2. De locatie
Zorg dat je aanwezig bent op de plekken waar je potentiële klanten zich bevinden. Wil je een heerlijk gekoeld drankje aanbieden op een warme zomerdag? Zorg dan dat je aanwezig bent in de stadsparken en op het strand. Open je een nieuwe winkel die zich net buiten de drukte bevindt? Zorg dan dat je zichtbaar bent in de drukste winkelstraten, en wijs het publiek de weg naar je winkel. Geef ze bijvoorbeeld een bon voor een gratis product zoals een kopje koffie of een paar sokken. Je geeft ze dan meteen een goede reden om je winkel te bezoeken..
3. What’s in it for me
Mensen willen altijd weten welk voordeel er te behalen valt. Dus stel jezelf de vraag wat je het publiek te bieden hebt en maak het zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld dat gratis kopje koffie die we hierboven benoemden. Of dat mooie welkomstcadeau als ze bij jouw bedrijf komen werken.
4. De juiste gezichten
Ja, ook de juiste promotiemedewerkers zijn van belang. Ze moeten passen bij je doelgroep en bij je merk of product. Voor een huishoudelijk product zet je waarschijnlijk geen studenten in, maar mensen uit een andere leeftijdscategorie. Maar introduceer je een nieuw hip drankje voor jongeren, dan werken die studenten juist wel weer goed.
Cases: inspiratie voor jouw billboard campagne
Oké, leuk al die info. Maar hoe ziet zo’n campagne er in het echt uit? Geen nood. We hebben verschillende voorbeelden voor je klaarstaan.
Glasvezel promoten voor KPN
KPN wilde in enkele specifieke gemeenten de inwoners laten weten dat ze nu glasvezel konden krijgen. Dat hebben we gedaan door full-size rijdende billboards in te zetten. Per gemeente werd er een unieke uiting gekozen. Leuk detail: de maximale snelheid werd veranderd in de maximale snelheid van het glasvezel internet.
We reden drie dagen lang rond door de verschillende gemeenten. We bezochten onder andere bedrijventerreinen, winkelgebieden en evenementen. Door de billboards op precies de juiste plekken te parkeren, werden ze door iedereen gezien.
Extreem lokale promotie
Phone House wilde promotie maken voor een nieuw model Samsung-telefoon. Dat deden ze door een kortingskaart uit te delen, waarmee men de nieuwe telefoon met € 150,- korting kon komen. De locatie was heel specifiek: het Vondelpark in Amsterdam. Drie promotiemedewerkers met elk een promobike, fietsten door het Vondelpark en de nabijgelegen omgeving om de kortingskaarten persoonlijk te overhandigen aan de bezoekers van het park.
Precies op het juiste moment
Je campagne wordt nog succesvoller als je deze precies op het juiste moment houdt. Shurgard wilde extra aandacht genereren voor hun opslagruimtes. En dat deden ze rond Koningsdag en de kleedjesmarkt. Hét moment waarop iedereen beseft hoeveel ‘rommel’ ze in huis hebben liggen. Een week lang reed een spectacular rond met een opvallende uiting. Op Koningsdag zelf reed een promotieteam met meerdere bakfietsen door de stad. Ze deelden tasjes uit aan bezoekers van de kleedjesmarkt, om hun pas gekochte spullen gemakkelijk mee naar huis te kunnen nemen.
Hoe ga jij de interactie aan?
Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos als het gaat om interactie aangaan met je doelgroep. Hoe pak jij dat aan? Hopelijk hebben we je geïnspireerd. Toch hulp nodig? Deel je ideeën met ons en wij denken mee met de invulling ervan, zodat de campagne van a tot z klopt.