Abri reclame is een mooie manier om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Er is alleen een groot nadeel: je hebt geen flexibiliteit. Je zit vast aan de plekken waar je posters te zien zijn. Voornamelijk in bushokjes. En omdat die abri’s er altijd zijn, vallen ze een stuk minder op. Het verrassingseffect is voor een deel weg. En laat dat nou net het grote voordeel zijn van mupi reclame.
Wat zijn mupi’s
Een mupi is eigenlijk hetzelfde als een abri, maar dan losstaand en verplaatsbaar. Het is in feite een groot frame op een poot, waar je elke poster op kunt plaatsen die je maar wilt, met een afmeting van 100 x 150 cm.
De voordelen van mupi’s
We benoemden het grote voordeel van de mupi al: de flexibiliteit. Maar laten we daar eens wat verder op inzoomen.
1. Verrassingseffect
We benoemden al even het nadeel van abri’s. Ze staan altijd op dezelfde plek, waardoor ze niet meer opvallen. Mupi’s kun je echt overal neerzetten. Dus ook op plekken waar mensen ze niet gewend zijn tegen te komen. Bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat, bij de ingang van een festival, in een winkelcentrum of op het strand. Je hebt de aandacht dus al getrokken, nog voordat ze je boodschap gezien hebben. Hierdoor val je eigenlijk dubbel op. Aan de ene kant doordat er ineens een mupi staat, en aan de andere kant door de opvallende boodschap die erop te zien is.
2. Extra body
Soms zijn een paar promotiemedewerkers niet genoeg. Zeker in een drukke winkelstraat of tijdens de spits op het station, lopen de mensen ze al snel voorbij. Met een mupi geef je je campagne extra body. Ook hier speelt het verrassingseffect weer een rol. Normaal gesproken staat er geen mupi midden op het peron, maar nu ineens wel. De afmetingen van de mupi helpen ook om een boodschap sneller te vertellen of duidelijker te maken. In een oogopslag krijgen ze al een idee van wat je wilt vertellen. De promotiemedewerkers doen de rest.
3. Binnen en buiten
We zien mupi’s meestal op straat. Maar je kunt ze net zo goed binnen neerzetten. In een winkelcentrum, een stationshal of waar dan ook. Je kunt het zelfs combineren. Bijvoorbeeld wanneer je mensen de weg wijst naar een bepaalde winkel of plek.
4. Herbruikbaar
Een mupi is een perfect voorbeeld van duurzame promotie. De mupi’s worden namelijk niet speciaal voor een campagne gemaakt, maar elke keer weer opnieuw gebruikt. Een mupi gaat daardoor jarenlang mee.
Combineren met andere promotiemiddelen
Onze mupi’s worden eigenlijk altijd ingezet in combinatie met andere promotiemiddelen. Hierboven benoemden we al de promotiemedewerkers, maar dat is niet het enige.
Wil je (een deel van) de stad echt overnemen, dan doe je dat op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met promobikes, bakfietsen of een LED-wagen. Dat combineer je vervolgens met mupi’s die je op strategische plaatsen neerzet. Het grote voordeel hiervan is dat voorbijgangers overal dezelfde boodschap tegenkomen. Tijdens een autorit, op de fiets, en lopend door de winkelstraat.
Bijkomend voordeel van de mupi, is dat je er niet per se personeel voor nodig hebt. Zo verspreid je toch overal je boodschap met een beperkt aantal mensen.
Mupi’s vs traditionele billboard reclame
Je zou kunnen zeggen dat abri’s vallen onder billboard reclame. En zoals we hierboven al beschreven, mis je met een abri flexibiliteit. Dat geldt eigenlijk voor traditionele billboard reclame in het algemeen.
Met een billboard bereik je een enorme hoeveelheid mensen. Alleen, wie die mensen zijn, en wanneer ze je billboard zien, daar heb je geen controle over. Je ziet vast wel eens een billboard langs de snelweg. Duizenden mensen rijden daar elke dag langs. Maar wie dat zijn, dat weet je niet. Je hebt geen idee of ze bij je doelgroep horen, en of de boodschap duidelijk is.
We willen niet zeggen dat billboards niet werken, maar het is wel schieten met hagel. En wat het effect is, dat is moeilijk te bepalen. In ons eerdere artikel “Billboard reclame, maar dan mét interactie” vertellen we meer over dit probleem, en de oplossing.
Een abri campagne kent dezelfde problemen. Naast het gemis aan flexibiliteit, heb je geen idee wie jouw boodschap te zien krijgt, en ook niet op welk moment van de dag. De poster in het bushokje wordt van ‘s morgens vroeg tot ‘s nachts gezien. Tenminste, er komen mensen langs. Maar wordt de poster ook écht gezien? Lezen ze wat erop staat? En wat doen ze daarna?
Allemaal vragen die bij een mupi campagne een stuk beter te beantwoorden zijn.
Deze factoren bepalen het succes van mupi reclame
Het succes van mupi reclame draait uiteraard niet alleen maar om een pakkende poster. Hieronder vertellen we je welke factoren een rol spelen bij het succes ervan.
1. De boodschap
Uiteraard moet de boodschap zelf kloppen. De boodschap moet opvallen en de juiste mensen aanspreken. En daarvoor moet je je doelgroep door en door kennen. Voor succes moet je mupi opvallen. Dat kan op verschillende manieren. Door een confronterende boodschap, of juist eentje waardoor men in de lach schiet. Het is maar net wat je over wil brengen. Bedenk je ook dat men altijd op zoek is naar de "what's in it for me”. Wat schieten ze er zelf mee op?
2. De locatie
Zorg dat je aanwezig bent op de plekken waar je potentiële klanten zich bevinden. Wil je een heerlijk gekoeld drankje promoten op een warme zomerdag? Zorg dan dat je aanwezig bent in de stadsparken en op het strand. Open je een nieuwe winkel die zich net buiten de drukte bevindt? Zorg dan dat je zichtbaar bent in de drukste winkelstraten. Laat op je mupi bijvoorbeeld de looproute naar je winkel zien, en bied ze eventueel een gratis product aan. Zo hebben ze direct een goede reden om je winkel te bezoeken.
3. De juiste gezichten
Ja, ook de juiste promotiemedewerkers zijn van belang. Ze moeten passen bij je doelgroep en bij je merk of product. Voor een huishoudelijk product zet je waarschijnlijk geen studenten in, maar mensen uit een andere leeftijdscategorie. Introduceer je een nieuw hip drankje voor jongeren, dan werken die studenten juist wel weer goed.
Voorbeelden van mupi campagnes
Om je te inspireren voor je eigen campagne, hebben we hieronder enkele voorbeeld van mupi campagnes voor je verzameld.
Voorbeeld 1: Schone lucht in Amsterdam
Gemeente Amsterdam werkt er hard aan om de lucht in de stad steeds schoner te maken. Om dit project kracht bij te zetten, werd een campagne opgezet met een opengewerkte mupi. Boven de opening stond de tekst “Kijk hier naar schone Amsterdamse lucht”. Dit allemaal om aandacht te vragen voor de steeds schoner wordende lucht in Amsterdam.
Voorbeeld 2: GVB trajecten
Er veranderde een hoop op de trajecten van het GVB. Om reizigers te informeren, werden de nieuwe trajecten weergegeven op een mupi. De aanwezige promotiemedewerkers hielpen de reizigers om de juiste route te vinden.
Voorbeeld 3: Amnesty International
Het is alweer even geleden dat Amnesty International met deze campagne kwam. Toch benoemen we ‘m hier, want de boodschap deed een hoop stof opwaaien. De boodschap werd getoond tijdens een bezoek van president Poetin in Amsterdam met als doel om aandacht te vragen voor het gebrek aan mensenrechten in delen van de wereld.
Zo zie je maar weer. Een campagne hoeft zeker niet altijd te draaien om naamsbekendheid of het verkopen van producten. Mupi’s lenen zich ook uitstekend voor het genereren van sympathie, of het onder de aandacht brengen van maatschappelijke kwesties.
Hoe zorg jij voor interactie?
De mogelijkheden met mupi's zijn eindeloos. Hoe pak jij dat aan? Hopelijk hebben we je geïnspireerd. Toch hulp nodig? Deel je ideeën met ons en wij denken mee met de invulling ervan, zodat de campagne van a tot z klopt.